tisdag 8 januari 2008

Jag mår illa.


Det är inte sant, det kan inte vara verklighet. Jag brukar rata kvällstidningarna men idag har jag trots allt har jag ögnat genom Aftonbladet och kan läsa: "Han har perverterat mitt liv!"
Jag är stum igen....detta språkbruk, denna rubrik.
Man har alltså gett denna Åsa från Knutby space i tidningen, ( Bara det!) dessutom på något vis vänt till det svenska språket igen. Hur har ett adjektiv blivit ett verb. Pervers!
Hur kan man pervertera någon?
Det svenska språkbruket i Sverige håller på att halka in i ett träsk, alt in i en återvändsgränd. Hanna Radtke har skrivit under denna artikel.
Är återigen benägen att hålla med min högt aktade småkusin Nika Zilliacus, då hon gång på gång påpekar hur fattigt det svenska språkbruket både skriftligt och muntligt har blivit i Sverige. Lyckligtvis kan man ännu idag läsa vem denna intelligenta journalist är som skapat artiklarna, snart har man väl hittat på ett sätt att bibehålla deras integriteter med att kunna skriva anonymt, även i våra dags och kvällstidningar. Jag återgår till grisen och hans sysselsättningar, det ger mer mental stimulans!

Inga kommentarer: