måndag 15 februari 2010

Nordlandia en tapper skuta


Bilderna är från veckans isande turer över ishavens mysterier. Packis som hittar på överraskningar för gamla damer.
Äldre Ladys har ju som bekant ofta en lång erfarenhet av jävligheter bakom sig, de vet oftast också var deras gränser går och brukar inte utsätta sig för påfrestningar de inte riktigt klarar av med stoltheten i behåll.
Damen jag nu omtalar byggdes 1981 och hette då Olau Hollandia, hon hade en syster som hette Olau Brittannia.
Nordlandia byggdes då redan som sk. NATO kompatibelt fartyg, hon skulle kunna klara av det kalla och hårda Nordsjöklimatet mao isklass 1!
1989 köpte Nordström & Thulin damen och nu skulle hon gå på Gotland.
Hon marknadsfördes på Gotlandslinjen men var visst lite missnöjd. Nu kallade man henne Bosse Larsson!!! Det kan ju inte alls ha varit så roligt! (Nord Gotlandia.)
I 7 år stod hon ut och gick mellan Visby Nynäshamn och Oscarshamn, jaja och sen gick det som det brukar gå med tanter som tröttnar på sina ägare. Hon gick varm, inte av passionen tror jag utan av leda.
Juli 1997 då tog det fyr ordentligt, hon var sur och det tog eld i hela hennes innersta, i maskinrummet. Nu blev hon plötsligt ett problem, det brukar ju herrar tycka när damerna uttrycker sina åsikter alltför hetlevrat.
Herr Svensk tyckte det lät fint att överlåta den surmulna tanten efter viss renovering till snälla Ålänningar.
1 jan 1998 lämnade tha lady Sverige för att bli renoverad i Nådendal. Ett riktigt Spa var ju just vad hon behövde!
Februari 1998 var hon fin och färdig för att börja föra passagerare mellan Helsingfors och Tallin.
Hon har nu trafikerat rutten i alla dessa år förutom några glädjeskutt hon tog lite snett i april 2003, men det var bara propellern som blev lite skrynklig då.
Att hon också i en annan lite pinsam fadäs förälskade sig i en annan glad skuta och rände in i kajen okt 2006 har ju alla glömt. Han var ju inte ens värd det misstaget!
(det var nog när Kungen av Bahrain låg på den Estniska sidan...)

Isläget i finska Viken har i år varit ganska spektakulärt och med hårda sydliga vindar som fört all drivis norrut. Gamla Nordlandia har med sina motorer haft en hel del svårigheter att forcera isarna med endast ca en meters marginal av vatten under sig, resten har varit packis.
Hon har morrat några gånger och det har hänt att hon helt enkelt vägrat fortsätta.
Mycket bra gjort av en gammal dam, hon vet ju sina begränsningar! Man brinner ju inte två gånger i ett maskinrum precis bara så där! Dessutom misstänker jag att hon gillar att bli assisterad av de ståtliga ishavens riddare. Isbrytarna är nog mäktiga skapelser som så vackert kan föra en vacker ädel dam framåt.


Serie från 12.01 2010. Sitter fast i isen och vi väntar på assistans av den stora starka.

Här kommer SISU ur dimmorna för assistera Lady Nordlandia.





Sisu visar upp sina muskler för oss...

...och lägger sin tryggt framför oss och visar vägen genom isen hemåt igen.






Nu befinner jag mej på fastlandet ett tag, men jag tycker istiden kan ta slut nu!

Info: http://www.faktaomfartyg.se/olau_hollandia_1981.htm

1 kommentar:

Anonym sa...

Historien är utan tvivel sann och många damer känner nog igen sig, jag tycker nog oxå att vissa bitar känns bekanta, undrar om hon som jag är en svag kvinna. Hahaha