lördag 2 februari 2008

Storm

Jag älskar storm. Jag har alltid älskat när det blåser så alla anletsdrag slätas ut. Det är nåt mäktigt med hela fenomenet på något vis. Det är med en skräckblandad förtjusning jag njuter av hårda vindar. det är såna krafter som naturen ger, där man kan känna sig pytteliten.
Jag har viserligen varit med om stormar där jag inte njutit, särskilt en gång på Ålandshav med havererad motor och tre små barn och en valp.
Då hade jag bekymmer, hur skulle jag kunna simma med alla tre och den fjärde fick jag helt enkelt räkna bort i huvudet. Den gången minns jag särskilt för min skräck då var så stor att jag hade svårt att hålla tätt, efteråt förstod jag att det var tecken på verklig rädsla. Ändå minns jag hur den natten var fashinerande, och jag vet inte vem jag litade på då, det var iallafall inte på mej själv den gången.
Däremot har alla andra stormande äventyr efter det , verkat som pustar i vattenglas.
Fick en gång köra ett fartvidunder alldeles själv en stund. De båda kaptenerna var mer eller mindre utslagna och jag hade hela skutan i min styrning. Jag drog på vad alla hästkrafter tålde och vilken känsla. Hela kind och hakpartiet placerade sig någonstans i nacken och hade jag av misstag öppnat munnen i vinddaget hade den förmodligen blivit en meter i omkrets och aldrig mer kunnat användas på något vettigt sätt.( Här vet jag att några invänder...) Förmodligen är min faschination av vind också en anledning varför jag njuter mest i min lilla cab. Att ge järnet på vägar, nercabbat ger mej kickar som inget annat. Nuförtiden aktar jag mej däremot för att lojt köra med armen snyggt i vinkel på dörrsidan. Hade ett otäckt moment förra sommaren när jag råkade slänga en blick i backspegeln och där fick jag syn på något groteskt. Jag såg skinnslamsor fladdrande, och slängande som det mest överflödiga kroppsdelar. Löst gummfläsk, var det helt enkelt, som ogenerat släppte sig loss i vindraget i farten. Usch! Nuförtiden håller jag alltså armarna snällt inne i bilen.Lekte med tanken på om man skulle släppa ut ett lår...haha.
Nu skall jag ut o njuta av en vårstorm.

Inga kommentarer: