söndag 29 mars 2009

Nummer 6


Nu åkte den iväg Livbåt nummer 6. Den var lite trött, kantstött, dammig, och framför allt rostig eftersom den inte använts på över 20 år. Haha det är nog det enda flytetyget man skall vara glad över att den inte varit i bruk. En gång i månaden har den tydligen sjösatts och testats men inte annat. En livbåt efter en annan tas nu av båten med lyftkran och förs till en Estnisk restaurering, och ansiktsupplyftning. Tänk, de som inte används blir uppsminkade oljade....o jag då som e så jäkla använd och begagnad har ännu inte hamnat på en större renovering, äsch jag har ju inte kollat på estniska sidan förrästen, kanske man tar emot begagnade fruntimmer...Just de ja mot betalning , det har jag ju hört.
Nåja när livbåt nummer 6 åkte, kom nummer 1 tillbaka.
Då jag stod och betraktade nummer ettan bestämde jag mej för att det blir den, jag hurtigt kommer att galoppera till om någon "kod Alfa" hörs i högtalaren. Någon livbåtsövning har jag dock ännu inte sällat mej till så länge jag inte tillhör den ordinarie besättningen, men jag skulle nog kunna vara bra i gruppen "mistlur" om det fanns någon.
Nu rullar varmare luft in över Finska viken, vilket resulterar i ett ständigt Bröölande på havet. Jag hoppas de har radaren och Gps-en igång, eller borde jag gå upp o erbjuda dem min eminenta navigationskunskap. Äsch jag lägger mej i kojen en stund och tar Amelia istället. Jag sålde slut hela båtens lager av portvinet så måste vänta på bunkringen i Tallin. Lyxigt att vara "ledig" på jobbet. Börjar längta efter fast mark under föttrena!

Inga kommentarer: