fredag 6 februari 2009

Sturm

"Kom o ta mej med sturrrm.." Nej inte alls, utan nu har jag för avsikt att avtala något slags överrenskommelse med stormen. För min del kan den lägga sig i de sydligare av Sveriges nejder.
Jag vill gärna se Finska viken stilla och solig under den närmaste veckan. Jag har förvisso aldrig lidit av sjösjuka men som ammen i kyrkan dyker väl en sådan åkomma också upp på äldre dar.
Som sjöman är det ju klart en fördel om man lyckas parera vindpustar utan att ansiktsfärgen blir ljusgrön. Nu skall jag till havs!
Jag skall överge min vita boning för en som flyter, och jag kommer att göra allt för att låta fantasin skena. Tänk om jag vid ett hamninlopp kunde skönja vita varma sandstränder, vajande palmer, och förföriska paraplydrinkar. Tyvärr vet också jag att allt annat än detta är verklighet, möjlightvis kan någon liten gumma komma lunkande i snöslasket och erbjuda sina stickade varma vantar med rosenmönster. Det där med sturrm blir alltså inte min grej den kommande tiden...men kanske mycket annat!
Utsikten från mitt fönster: en isig fjärd.

Inga kommentarer: